EVI-mrt2015

Het is duidelijk geworden dat ook aan Duitse zijde op het Europark grondwater-verontreiniging is geconstateerd. Dit blijkt opnieuw uit een Infobrief van Landkreis Graftschaft Bentheim en StaatlichenGewerbeaufsichtsamt Osnabrück en een artikel in de krant Grafschafter Nachrichten. De Duitse autoriteiten willen nog verder onderzoeken waar de grondwatervervuiling vandaan komt.

Het PAC wil dat alle illegaal toegepaste bodemas op het Europark aan beide kanten van de grens wordt verwijderd. De bedreiging van het grondwater door illegaal toegepaste bodemas moet worden weggenomen. Ongeacht de vragen of er nu wel of geen directe gevaar voor grondwaterverontreiniging is of waar de geconstateerde verontreiniging in het grondwater uiteindelijk vandaan komt. De bedreiging blijft zolang de as niet verwijderd is. "We kunnen toch toekomstige generaties niet met de vervuiling en de toekomstige financiële gevolgen opschepen door het gedogen van de illegale toepassing van de as nu?", aldus fractievoorzitter Kor Roossien.

Het PAC wil nu eindelijk de samenstelling van het illegaal toegepaste materiaal weten. Daarom brengt de fractie de vorig jaar al gestelde, maar nog steeds onbeantwoorde vragen aan het college van Coevorden, opnieuw in de baan.

Coevorden, 8 maart 2015

Bijlagen bij dit bericht:

- Vragen aan College van Burgemeester en Wethouders gemeente Coevorden

- Infobrief nr 2 van Februari 2015

- Artikel uit Grafschafter Nachrichten van 23 februari 2015 - Europark Asche beeintraechtigt grundwasser nicht

Kor Roossien, fractievoorzitter PAC

@KorRoossien