-- 6 april 2012

PAC fractievoorzitter Bernhard Ensink;

“B&W rommelt met positie raad van Coevorden in besluitvorming over herhuisvesting ambtenaren”

Het college heeft verschillende keren in besloten sessies op de hoogte gehouden over plannen ten aanzien van de herhuisvesting van ambtenaren, zonder een totaal eindbeeld te presenteren. Zolang er onderhandeld wordt door het college is daar weinig tegen in te brengen. Belangrijk is, dat er nog geen enkel besluit is genomen door de raad en geen discussies zijn gevoerd. Het college bereidt een voorstel voor - de discussie in de raad start pas nadat het voorstel van het college is aangeboden aan de Raad. Dat is nog niet het geval! Aangekondigd is dat de raadsleden op een informatiesessie op 10 april a.s. de stukken krijgen, die dan al op 17 april a.s. besproken zouden moeten worden, waarna dan op 8 mei a.s. een plenair debat en besluitvorming zouden kunnen plaats vinden.

Tegen het verkorten van de normale termijn voor het aanbieden van stukken aan de raad had PAC fractievoorzitter Bernhard Ensink al geprotesteerd afgelopen woensdag, de dag waarop werd meegedeeld dat het raadsvoorstel voor 17 april pas op 10 april wordt verstrekt. Nu komt daar nog bij dat het college de pers op 10 april al wil voorlichten over de plannen nog voordat de raadsleden de stukken hebben gekregen. Ensink riep zijn collegae fractie voorzitters gisteren per mail op ook in actie te komen voor de positie van de raad. Die positie wordt aangetast doordat het college de raad minder tijd wil geven dan gewoonlijk en doordat de raad zich belachelijk dreigt te maken door niet te kunnen reageren op vragen van belangstellenden en de pers, die natuurlijk – terecht – veronderstellen, dat de raad al documenten heeft. Het gaat hier zeker om een zeer complexe materie, die raadsleden zorgvuldig moeten kunnen bestuderen. Ook al gaat het formeel om bevoegdheden van het college, zonder een meerderheid in de raad zullen zulke plannen niet door kunnen gaan.

Dit wat ongewoonlijke persbericht moet voorkomen dat er een beeld ontstaat over de PAC fractie respectievelijk de raad(sfracties) die in achterkamers al een belangrijk besluit zouden hebben genomen. Dat is niet het geval.