Coevorden, 12 juli 2014

Ook illegale toepassing van vuilverbrandingsslakken op het Nederlandse deel van het Europark Coevorden-Emlichheim

Het illegaal toepassen van slakken (zogenaamde bodemas) uit de Duitse vuilverbrander op het grensoverschrijdende Europark Coevorden-Emlichheim blijkt ook aan de Nederlandse kant plaats te hebben gevonden. Daardoor is het Duitse milieuschandaal inmiddels een internationale Duits-Nederlandse aangelegenheid geworden.

De antwoorden van het college van Coevorden op de laatste serie vragen van de PAC fractie bevestigen dat op het perceel Mars 9 bodemas niet correct is toegepast. Monitoring van het grondwater heeft grondwatervervuiling uitgewezen. Het college zet handhaving in gang.

PAC fractievoorzitter Kor Roossien heeft het college vandaag met klem per brief verzocht om aangifte te doen van de geconstateerde overtreding en er voor te zorgen dat op Mars 9 illegaal toegepaste bodemas wordt verwijderd. Tevens dringt hij erop aan de Duits-Nederlandse grensoverschrijdende samenwerking ook te gebruiken voor het aanpakken van deze en wellicht andere milieuovertredingen op het grensoverschrijdende Europark.

Hier kunt U de brief van het PAC aan het College van Burgemeester en Wethouders lezen.

Kor Roossien, fractievoorzitter

tel: 06-22425391 / 0524-523221